Translate

onsdag den 25. november 2015

Bangkok -de sidste dage

Efter tre dejlige dage på Koh Kood var det tid til at vende tilbage mod Bangkok. Da vi rejste til øerne kom vi jo fra Chiang Mai og havde derfor fra lufthavnen i Bangkok og til Koh Chang bestilt en privat minivan. Det var for at kunne være sikker på at nå den sidste færge fra fastlandet til Koh Chang. Nu gik turen så den modsatte vej og vi var ikke afhængige af at skulle ramme et bestemt tidspunkt i Bangkok. Derfor rejste vi bare som de lokale tilbage til Bangkok. Sejlede med færge til fastlandet og derfra almindelig bus til Bangkok. Det kostede kun en brøkdel af en privat bil og var heller ikke så komfortabelt. Det tog to timer mere - så i alt 7 timer og kun med en pause, og så var vi så også inde i samtlige småbyer på vejen for at samle op og sætte af.

I Bangkok havde vi booket os ind i et lejlighedskompleks -i en såkaldt suite. Ca. 60 m2 med tre værelser og kæmpe badeværelse. Stort køkken, dog med tomme skabe, men med køleskab og kaffemaskine så det gik. Vi var der ved 20 tiden om aftene efter en hel dags rejse. Så med hjælp fra en piccolo fra hotellet fik vi fundet en 7eleven og en lille gadebod og fik købt aftensmad og morgenmad.
Og tilbage i lejligheden stod den på ren afslapning. Laura og Cirkeline fortrak til det ene værelse for at se ipad og vi voksne fik stuen og så også ipad. Vi havde troet vi skulle se en masse serier på Netflix mens vi var afsted, men enten har der ikke været internet på værelset eller også har vi bare ikke tænkt på at se Netflix når muligheden har været der. I det hele taget har vi spillet rigtig meget kort om aftenen.

Næste morgen gik vi ud i Bangkok uden en fast plan. Vi ville gerne købe en kuffert og nogle småting til at tage med hjem, men havde ingen ting vi skulle. Det var hyggeligt og vi gik langs gademarkeder, indkøbscentre på må og få i Bangkoks vilde trafik og folkemængder.

Trafikken er vild i Bangkok døgnet rundt

På et tidspunkt kom vi til at snakke om at det kunne være sjovt med en sejltur på den store flod som snor sig gennem Bangkok, så vi fandt et Skytrain som vi kørte med ned til floden og derfra sejlede vi op af floden, stod af længere oppe, hvor vi fandt et andet marked at spise frokost på.

Cykelkunst

Bangkok var pyntet op til jul

Det endte med at vi var afsted hele dagen. Og det blev igen til en ipad aften med serier og take away mad.

Dagen efter tog vi til Khao San Road -en meget berømt underholdsningsgade i Bangkok. Fyldt med boder, rejsebureauer, tuk tuk chauffører og skræddere og ikke mindst backpackere og rejsende fra hele verden. For mange er det udgangspunktet for en rejse rundt i Asien.

Pad Thai - den mest berømte thai ret, som vi bare aldrig bliver træt af

Og en skorpion til dessert. Den smagte kun af fritureolie.

Cirkeline fik flettet håret på Khao San Road. Se tuk tuk karavanen i baggrunden.

Og Frederikke og Laura fik behandling med doktorfisk- det kildede!

Da vi var mættet af Khao San Road, kørte vi med taxa til et stort center. Vi kom til at køre med den flinkeste taxachauffør, som en af de få kunne engelsk, og vi fik lavet en aftale med ham om at han kørte os til lufthavnen dagen efter.

Det store center, Siam Paragon, er vildt exklusivt. Det er mærkevarer, originale, og meget dyrt men rigtig flot og lækkert. Vi købte ikke noget men gik bare rundt og nød kontrasten til det øvrige Bangkok.

Dinosaurer udstilling udenfor Siam Paragon

Julepynt i alle afskygninger

Mange skoleelever brugte cafeerne som lektiecafe

En palme med julelys har vi ikke set før, og så i 30 graders varme

Vores sidste måltid på rejsen skulle være helt særlig, så vi havde udset os en lækker sushirestaurant helt i toppen af centret med udsigt over Bangkok. Det var den vildeste sushibuffet, med fisk og skaldyr tilberedt på alle mulige måder. Der var også pandekagemaskine, og isbuffet, så vi gik stopmætte derfra.

Sidste måltid i Thailand

Med munden fuld af sushi

Det var en hyggelig afslutning på en spændende dag.