Translate

fredag den 13. november 2015

Chiang Mai - Nordthailand

Efter et par dejlige dage i Tree Top House skulle vi videre. For at se lidt mere af Nordthailand havde vi booket et par dage på Eco Resort som vi har fået anbefalet og som har fået nogle gode anmeldelser. Det positive var at der er et servicekontor med dansk personale som kunne hjælpe os med at bestille billetter sydpå igen og så ligger det i en dejlig grøn og frodig have med en stor pool midt i Chiang Mai. Men derudover er var det virkelig et backpackersted for helt unge backpackere der er ude på deres første eget eventyr. Vi boede i et firesengs køjerum med fælles toilet og bad udenfor. Da vi skulle booke vores billet sydpå var medarbejderen i servicekontoret heller ikke sikker på om hun kunne hjælpe os når vi var en familie, da hun var vant til at booke ture for to personer. Og da vi skulle spise aftensmad i resortets restaurant var vi de eneste gæster men alligevel måtte vi vente i over en time på vores mad.

Stedet var sikkert fint nok. Vi passede nok bare ikke rigtig ind.

Chiang Mai er Thailands næststørste by med ca. 500.000 indbyggere, men den virker bare slet ikke så storbyagtig som Bangkok. Der er ikke ret mange højhuse og de fleste ting er placeret ret tæt på hinanden så det er nemt at komme rundt. Fra Chiang Mai kan man tage på trekkingturen eller besøge nogle elefantparker og der er flere store templer der er et besøg værd.

Vi havde dog fået nok trekking og elefanter har vi også set, så vi besøgte det store natmarked. Det ligger lige midt i byen og har åben hver aften. Chiang Mai er kendt for kunsthåndværk og især træarbejde så vi fik købt nogle flotte ting til at tage med hjem.

Dragefrugtsmoothie fra en restaurant på natmarkedet

Det var en hyggeligt marked at gå rundt i. Meget stort og meget varieret og sælgerne var heldigvis heller ikke påtrængende her.

Flotte is

Dagen efter besøgte vi Chiang Mai Zoo. Jeg (Nicolaj) var der for 20 år siden og huskede det som et dejligt sted jeg gerne ville vise familien.

Chiang Mai Zoo

Og det er en rigtig hyggelig park. Dyrene har det ikke så godt som i danske zoos men det kunne være meget værre. Parken er kæmpe stor og ligger meget kuperet. Man kan leje golfbiler og selv køre rundt eller der er busser der køre rundt til 7 stoppesteder. I højsæsonen er der også et Skytrain der kører rundt i parken. Men som de erfarne vandrede vi er blevet valgte vi at gå rundt, så den dag fik vi også gået vores 10 kilometer.

Den første forskel i forhold til danske zoos er at man de fleste steder måtte fodre dyrene. Der var sat boder op med foder og for at par kroner kunne man købe lidt mad og selv fodre.

Det var rigtig sjovt at fodre flodhestene. Så snart vi nærmede os kom 4 flodheste svømmende hen og gabte op, og så kunne vi bare kaste frugt ned i gabet på dem.

Lille nyfødt lam hvor navlestrengen stadig sad på

Der var to pandabjørne og den ene var gravid!

Sød panda

En Jaguar fodrer vi med kød på et spyd

Vi tog hjem midt eftermiddag og var resten af dagen i poolen.

Dagen efter skulle vi tidligt op for vi havde en lang rejsedag i vente. Vi ville gerne ned til Koh Chang og de øer på østsiden af Thailand vi ikke havde set endnu. Men det var ikke helt så nemt at komme dertil som vi havde troet. Vi havde håbet at kunne flyve, men der er ingen direkte flyvninger fra Chiang Mai. Vi skulle derfor flyve til Bangkok, og derefter videre med minibus. Vi havde booket en privat bus. Det kostede lidt mere men til gengæld blev vi så hentet i lufthavnen, kørt 5 timer til en færge, sejlet over til Koh Chang og kørt helt til døren på vores resort. Og så var det en lækker bus. Store brede lædersæder, fodskammel og rygstøtte, og når vi ville have pause kunne vi bare sige det til vores chauffør.

Vores egen luksusbus med privatchauffør