Translate

søndag den 8. november 2015

Umphang trek del 3

Da vi gik i seng var vi rigtig ømme i hele kroppen af at vandre og bære på rygsæk. Men det var intet i forhold til hvordan kroppen havde det da vi vågnede. Vi sov i teltet på et lille liggeunderlag ovenpå betongulv. Man kunne ikke ligge mere end et kvarter på hver side før det gjorde for ondt og vi måtte skifte side. Men samtidig var vi også rigtig trætte så vi fik alle sovet nogenlunde bortset fra at kroppen var mere øm.

Efter morgenmaden skulle vi vandre hen til et kæmpe vandfald. Det er Sydøstasiens største vandfald, Tee Loi Su, og det var virkelig stort og smukt. Det så ud som det faldt ned fra himlen, samlede sig i små plateauer og faldt så igen et stykke.

Sydøstasiens største vandfald

Smukt sceneri

Vi kunne bade i vandfaldet, men der var meget strøm så det var svært at stå fast, så for os blev det kun til et hurtigt bad.

De modige kunne springe 7 meter ned

Cirkeline og Laura på en af de mindre vandfald

Cirkeline fandt en stor død cikade

Vi gik tilbage til campen for en hurtig frokost inden dagens egentlige strækning skulle forceres. Denne dag var heldigvis ikke så hård. Det gik mest ligeud, og vi gik det meste af tiden langs floden.

Dette skulle forestille en bro men var mere to bambusrør

En lidt bredere bro

En af gangen - gå sidelæns, råber guiden

Det var varmt, så Cirkeline køler sig af med vand

Efter 2,5 timers vandring var vi fremme ved en lille landsby, hvor Karenfolket bor. Karen er en af mange stammer som lever isoleret i det nordlige Thailand, Burma og Laos. De taler deres eget sprog og lever selvforsynende. I den landsby vi skulle besøge havde regeringen hjulpet med at få bygget en skole og vandforsyning i form af vandrør fra bjergene og ned til landsbyen så de kan bruge regnvand. I landsbyen boede ca 340 personer og hver familie havde mindst 5 børn.

Vi skulle sove i en lille bambushytte i landsbyen

Typisk Karen hytte

Overalt i byen rendte høns, katte, hunde og grise rundt, og børn løb og legede

Søde landsbybørn løb rundt og legede. Og da vi tog kameraet frem stillede de sig rigtig frem i positur, så det var ikke første gang nogle ville tage billeder af dem

En træt dreng og en høne der spiser af maden

Ikke alle var lige søde. Denne dreng gik rundt og slog på både børn og dyr

En høne mere som prøvesmagte vores mad

Vi fik lov at komme ind på deres skole

På skolen er der ansat en lærer som ikke er fra landsbyen. Hun bor i en tjenestebolig ved siden af skolen. Børnene går i skole fra de er 7-12, og hvis de skal have mere skolegang ligger highschool 40 minutters kørsel fra landsbyen. Lige nu var der to piger som gik på highschool og kun er hjemme en gang om måneden fordi de ikke har bil. Og kun en fra landsbyen har gået på et universitet.

Vi fik også lov til at besøge landsbyens overhoved. Den ældste person i landsbyen. Det var en ældre dame på et par og firs. Der er stor respekt for de ældre og man lytter altid til deres ord. Hun sad i sin hytte ved ildstedet og vores guide fortalte lidt om hendes familie.

Landsbybørnene spiller volley i skolegården

Karenfolket har tidligere brugt elefanter til at arbejde for dem i skovene. Elefanter arbejder ikke længere for dem, men de bruger dem stadig, men kun for at tjene penge på turister. Om eftermiddagen skulle vi med en mahout (elefantpasser) ud at lede efter elefanter i regnskoven vi kunne tage med tilbage til landsbyen. Da vi kom gående til landsbyen en time tidligere så vi mahouten komme ridende på elefanten ud i skoven, hvor han havde sat den for vores skyld så vi kunne hjælpe med at finde den. Turistet, men meget sjovt for det var kun os og de to nordmænd.

Da vi kom tilbage til landsbyen gik han ned til floden med elefanten. Og han spurgte om Cirkeline og
Laura ville op og sidde på elefanten. De kom op men Cirkeline var ikke meget for det for hun syntes at dens hår krasede. Men der var ingen vej tilbage. Elefanten gik ud i vandet og sænkede sig ned og pigerne fik besked på at de skulle vaske den på ryggen. Og hun syntes også det var sjovt da hun lige havde vænnet sig til det.

Klar til bad

Elefantbad

Måske blev elefanten ren, men pigerne blev møgbeskidte af det

Så var det godt med et bad i floden

Og leg med en bambusbåd hun havde fundet i skoven

Frederikke fodrer elefanten med kokospalmegrene

Det var en fantastisk oplevelse at være så tæt på en elefant, og så uden 100 andre turister. Nu harvi haft vores elefantoplevelse som vi kan leve højt på længe.

Til aftensmad fik vi lækker græskarsuppe og ris med kylling og grøntsager.

Og desserten delte vi med to karkelakker

Bålhygge inden vi gik i seng