Translate

onsdag den 18. november 2015

Koh Mak -lille tropisk perle

Vores fem dage på Koh Chang var gået og det var tid til at tage videre. Næste stop var en lille ø, Koh Mak to timer sejlads syd for Chang, den er kun 16 km2 ( i sammenligning er Anholt 22 km2) så den er ikke ret stor. Meget frodig med gummiplantager, bananplantager og kokosplantager og mange frugttræer, vi har set stjernefrugttræer og duriantræer, som vi ikke har set andre steder på vores rejse.

Små uberørte strande på vej til Koh Mak

Koh Wai, også en lille ø på vejen

Fordi den ikke er større har vi kun bestilt tre nætter her. Vi har booket et resort der ligger midt på øen. Vi var lidt nervøse for om det igen var et dumt valg og det ville være langt fra alting, men den ligger helt perfekt. Der er 300 meter til sydstranden og 500 meter til nordstranden og vi har direkte udsyn til sydstranden fra vores store altan. I det hele taget er det et lækkert resort. Stort værelse (efter vores standard), med stor altan, stort badeværelse, the køkken og et bord og stole til 4 som ellers har været en mangelvare de steder vi har boet.

Udsigten fra vores altan

Ejeren er meget energisk og vil gerne hjælpe. Da vi ville gå ned til stranden tilbød han at køre os de 300 meter derned i hans jeep. Hans venner havde et resort på stranden med bar og restaurant, og med gratis liggestole og bruser.

Ejeren kørte os ned til stranden i hans åbne jeep

Vi var lidt skeptiske over dette sælgertrick, men det var faktisk ret fint for det viste sig at der stort set kun er private strande tilknyttet de enkelte resort, så hvis vi selv var gået derned ville det blive svært for os at komme til stranden uden at skulle igennem et resort.

Vores plan var alligevel at blive derned og se solnedgang og spise på stranden, og vi fik en hyggelig eftermiddag på den smukkeste bountystrand med det lækreste varme havvand.

Endnu en strandgynge

Gåtur langs stranden

Vi fik markeret os 😜👍
Og tilbage igen

Den smukkeste solnedgang

Laura i solnedgangen

Naboøen

Og det sidste

Sammen med solnedgangen kommer også sandfluerne og myggene så vi var nødt til at rykke lidt væk fra sandet så snart det blev mørkt. Vi satte os i strandrestauranten for at spise, men inden vi fik vores mad begyndte det at lyne og tordne og øsregne, så vi måtte rykke indenfor. Det fortsatte desværre med at regne, så vi blev gennemblødte på gåturen hjem. Heldigvis er det ikke koldt regn og vi er ikke lavet af sukker.

Da Koh Mak er så lille en ø er der ikke ret meget at foretage sig udover at slappe af. Man kan leje cykler eller scootere, men der er kun to-tre veje på øen så det er begrænset hvor meget man kan se. Øen ligger i en nationalpark, så man må ikke lave motoriseret vandsport i havet, men man kan leje kajakker.

Øens største attraktion er de flotte korelrev omkring øerne. Så igår var vi på en snorkeltur rundt til 3 forskellige steder, hvor vi så rigtig mange flotte fisk og masser af koraller.

På vej på snorkeltur

Modsat Koh Lipe hvor vi også var på snorkeltur i en lille longtailbåd, hvor vi sad klemt, var vi her afsted med en stor katamaranbåd. Her var god plads for vi var max 14-16 afsted, så det var en mere behagelig tur.

Desværre havde Cirkeline problemer med hendes snorkel og maske så hun havde ikke rigtig mod på at komme i vandet de to første stop.

På snorkeltur

Vi snorklede uden Cirkeline de to første stop

Men på 3. Stop havde vi fået byttet lidt rundt på udstyret og hun fik taget sig sammen. Og det endte med at hun svømmede forrest og førte os andre rundt på revet. Og det var også det flotteste rev, så det var bare rigtig godt hun også kom i. Revet var en klippe der rejste sig op fra havets bund. Der var 15 meter dybt, og på det sted hvor den var højest var der kun 1,5 meter til havoverfladen. Der var grøfter og sprækker vi svømmede over og masser af fisk, både 1000 vis af stimefisk men også farverige koralfisk. Der skulle også være rokker og barracudaer, som vi desværre ikke så.

Så alt i alt var det en rigtig god oplevelse for alle og den flotteste snorkeltur på denne rejse.

Tilbage på resortet fik vi et velfortjent bad for at få skyllet al saltvandet af kroppen. Og så gik vi over på et naboresort hvor vi spiste aftensmad til en fantastisk udsigt over havet på den anden side af øen.

En anden mindre flaterene ting Koh Mak også er kendt for er bedbugs (sengelopper), og dem fik vi desværre at mærke i nat. Eller det er kun Frederikke der er blevet bidt, men det er også slemt nok. De er bittesmå men laver nogle rigtig kløene bid. Og kløecreme virker ikke rigtig på dem.

Idag er vores sidste dag på Koh Mak inden vi imorgen sejler videre til Koh Kood. Og dagen kommer til at stå på afslapning.

Stjernefrugttræ slutter lige dette indlæg af