Translate

lørdag den 7. november 2015

Umphang trek del 2

Dagen startede tidligt. Vi blev kørt ned til floden hvor vi de næste timer skulle rafte i gummibåd ned af floden, med to guider ombord til at styre båden. Det kan bedst beskrives som Fårup Rafting -men bare i 20 kilometer. Det gik stærkt for der var meget strøm, -ned af små vandfald og skarpe hjørner, under klipper og forbi høje vandfald, men guiderne var rigtig dygtige til at styre båden.
Og landskabet kan simpelthen ikke beskrives. Høje klipper, store bjerge, tæt skov, under grotter, smukke blomster. Naturmæssigt kan det godt sammenlignes med Borneo, hvis ikke det var smukkere. Men vi så ikke så mange dyr; der var skildpadder, mange fugle, nogle aber og flagermus.

Smukke vandfald vi sejlede forbi

Ubeskrivelig smuk natur

Vores båd med vores guide, Kurt

På et tidspunkt sejlede vi ind til siden, hvor der var en varm kilde vi kunne bade i

38 grader varm kilde, som kom op fra undergrunden

Frokostpause. Ris og kylling indpakket i bananblade

Efter 5 timers sejlads var vi fremme til det sted hvor vores trekking tur kunne begynde. Dagens strækning på 12 kilometer var også turens hårdeste og længste. Fra start gik det stejlt opad. Det trak virkelig tænder ud - dels fordi det lige var midt i middagsheden, men også fordi vi lige skulle vænne os til at gå med rygsække og i det hele taget det at vandre. Vi har trænet hjemmefra, men ikke med rygsæk og ikke i den varme. Men guiden, Kurt, holdt heldigvis flere pauser.

Laura og Cirkeline på vej gennem regnskoven

Velfortjent vandpause

Hver pause brugte vores guide på at snitte i store bambus og han fik både lavet et krus til os hver og tilhørende røreske og en vandrestok til Cirkeline

Kurt laver kop og ske af bambus

Det var ikke hele tiden det var lige fremkommeligt

Vi vandrede den første dag i 3,5 timer. Selvom det var hårdt var det også ubeskrivelig smukt, med meget varieret natur. Og det var ikke som en gåtur i en dansk skov. Stien var flere steder ikke til at se om man skulle vide den var der for at kunne følge den. Nogle gange gik vi i meterhøje planter hvor man nærmest måtte skære sig igennem for at kunne komme frem. Vi så ikke så mange dyr. Guiden så en pythonslange som han prøvede at skyde med en slangebøsse så han kunne spise den, og vi så spor fra vildsvin, vandbøfter og en bjørn.

Humøret var heldigvis højt

Når der var en der fik en lille nedtur var vi heldigvis gode til at muntre hinanden op med sang, navnelege eller historier fra "vores barndom" som Cirkeline sagde. Og så gik der lige en halv time mere.

Efter to timers vandring kom der desværre regn. Som i rigtig regn. Vi blev drivvåde, og vores sved på tøjet blev vasket af så vi sejlede i regnvand istedet. Det stoppede igen efter en time og da vi nåede campen, var det kun vores tasker, Cirkelines bamse og pigernes sko og strømper der stadig var våde.

Fremme ved første camp

Den første camp

Vores telt den første nat. Vi sov på tyndt underlag som var meget hårdt for ryggen

Den første camp var også en campingplads for lokale thaier. Så der var næsten kun os som ikke thaier på pladsen. Vi kom i snak med en amerikansk familie bosat i Thailand. Vi lærte dem at spille røvhul og Laura fik lidt engelskundervisning ud af det.